یکبار برای همیشه تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت را بدانید
نوشته شده توسط : mohadeseh

نصب روکش یکی از محبوب ترین روش ها برای اصلاح خط لبخند است. روکش ها انواع مختلفی دارند و لمینت دندان و کامپوزیت دندان از متداول ترین انواع روکش دندان هستند که برای افزایش زیبایی ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. دندانپزشکان کلینیک ایرانمهر با روش های لمینت و کامپوزیت ونیر میتوانند باعث جذاب و سفید به نظر رسیدن دندان های شما شوند، اما احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که کدام یک از این تکنیک ها برای من مناسب تر است؟مهم ترین تفاوت این دو روش در قیمت، جنس مواد، روش اجرا و دوام و ماندگاری آن ها است.

لمینت دندان چیست؟

در پاسخ به سوال لمینت دندان چیست باید بگوییم که لمینت دندان Dental laminate یا پرسلین ونیر نوعی پوسته بسیار نازک است که مانند روکشی همرنگ با دندان ها روی سطح خارجی آن ها قرار گرفته و ایرادات ظاهری دندان را به طور کامل پوشش می دهد. این روکش ها بسیار نازک بوده و به همین دلیل ظاهری کاملاً شبیه به دندان های طبیعی دارند.

همانطور که میدانید ظاهر دندان ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در چهره داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل داشتن دندان های شکسته، بد رنگ، بد شکل یا پوسیده از خندیدن با دهان باز خجالت می کشند. این اتفاق در دراز مدت می تواند بر اعتماد بنفس فرد نیز تأثیر منفی داشته باشد. این در حالیست که روش های درمانی بسیاری برای داشتن لبخندی زیبا وجود دارد. از این جمله می توان به 
لمینت دندان و کامپوزیت دندان اشاره کرد.

 

لمینت دندان بهترین روش برای برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان میباشد.


روکش ها به طور کلی به دو نوع لمینت های سرامیکی و ونیر کامپوزیت تقسیم بندی می شوند. این روکش ها از نظر جنس مواد اولیه، روش ساخت و اجرا، دوام و ماندگاری، قیمت و غیره تفاوت های بسیار زیادی دارند.  لمینت دندان از جنس سرامیک ساخته شده و به پرسلین ونیر نیز شهرت دارد. این روکش در لابراتوار ساخته می شود و در نهایت توسط دندانپزشک روی دندان ها نصب می شود.

کامپوزیت ونیر چیست؟

اگر میخواهید بدانید که کامپوزیت دندان چیست باید بگوییم که کامپوزیت ونیر (Veneer composite) نیز یکی دیگر از روش هایی است که برای افزایش زیبایی ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. کامپوزیت دندان از ترکیب کوارتز، گلاس و رزین سفید که نوعی پلیمر است ساخته می شود. کامپوزیت توسط دندانپزشک در یک جلسه انجام می شود. دندانپزشک برای انجام این کار مقدار مناسبی از کامپوزیت دندان را روی دندان قرار داده و با توجه به فرم طبیعی دندان آن را شکل می دهد، سپس بافت ونیر با تابش لیزر سخت می شود. در نهایت نوبت به پولیش زدن و فرم دهی سطح آن می رسد. 

کامپوزیت دندان مدتهاست که برای پر کردن دندان ها بعد از رفع پوسیدگی مورد استفاده قرار می گیرد، اما ونیر کامپوزیت در واقع روکشی از جنس کامپوزیت است که تنها روی سطح بیرونی دندان قرار گرفته و عیوب ظاهری آن را می پوشاند. این روش به باندینگ کامپوزیت نیز مشهور است. مهارت و تسلط دندانپزشک در نتیجه نهایی کامپوزیت بسیار مهم است. نحوه فرم دهی و جلوگیری از بیرون زدگی و ضخامت بیش از حد دندان ها از جمله مواردی است که مستقیماً با میزان مهارت و تخصص دندانپزشک مرتبط است.

 

کامپوزیت ونیر چیست و برای چه مواردی کاربرد دارد؟


افرادی که دچار ساییدگی بیش از حد دندان ها شده اند، دارای فاصله بین دندانی هستند، دندان های بلندی دارند و از فرم یا رنگ دندان های خود رضایت کافی ندارند بهترین کاندید برای انجام کامپوزیت دندان هستند. با این تکنیک اصلاح طرح لبخند بدون نیاز به تراشیدن دندان ها می توان خط لبخندی زیبا را با توجه به فرم فک و دندان های بیمار طراحی کرد.

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت

لمینت دندان سرامیکی (porcelain veneerو کامپوزیت دندان هر دو روش هایی برای رفع بد رنگی ها، ناهنجاری های جزئی، پوشاندن فواصل بین دندانی و غیره هستند. این دو روش از نظر تکنیک اجرایی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. بر همین اساس میزان مقاومت این دو روش در برابر تغییرات ناگهانی دما، فشار و ضربه ناگهانی، رنگ پذیری و غیره متفاوت است.
در ادامه به بررسی تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان در زمینه تکنیک اجرایی، دوام و طول عمر و قیمت میپردازیم:

  • مهم ترین تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت، تراش دادن سطح دندان ها است که در روش کامپوزیت انجام نمی شود. در نتیجه ظاهر دندان ها در روش لمینت طبیعی تر است. این در حالیست که در روش کامپوزیت ممکن است دندان ها کمی برآمده و دارای بیرون زدگی باشند.  
  • دوام و استحکام لمینت های سرامیکی بسیار بالاتر از کامپوزیت است. همچنین در برابر تغییر رنگ نیز مقاوم تر هستند. به طور کلی طول عمر لمینت دندان در صورت استفاده و مراقبت صحیح به چیزی حدود 10 سال می رسد. این در حالیست که طول عمر مفید کامپوزیت چیزی حدود 5 سال است.
  • قیمت و هزینه ها نیز از دیگر تفاوت های این دو روش اصلاح طرح لبخند به حساب می آید. به طور کلی هزینه های لمینت دندان حدود 3 برابر کامپوزیت است.  
  • با اینکه لمینت و کامپوزیت دندان هر دو طیف رنگی گسترده ای دارند اما معمولا لمینت دندان شفاف تر از ونیر کامپوزیت میباشد، یعنی لمینت در برابر لکه ها مقاوم است اما ونیر مانند دندان های طبیعی لکه دار میشود و رنگ آن به مرور تغییر میکند. 
  • آخرین تفاوت این دو روش در طول دوره درمان و نحوه اجرای آن ها است. کامپوزیت توسط دندانپزشک در مطب قابل انجام است و تنها در یک جلسه اجرا می شود. اما لمینت نیاز به قالب گیری و ساخت در لابراتوار دارد. البته برخی از انواع لمینت دندان نیز پیش ساخته بوده و در مطب متناسب با فرم دندان های بیمار تراش داده شده و پولیش می خورند.

برای بررسی اینکه لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت به اینجا مراجعه کنید





:: برچسب‌ها: لمینت دندان , کامپوزیت دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: